"Quiero hablar de un viaje que he estado haciendo, un viaje más allá de todas las fronteras conocidas..." James Cowan: "El sueño del cartógrafo", Península, 1997.

lunes, 18 de febrero de 2008

La intereptación de los mapas del tiempo (vídeos de la UNED)

Buscando información sobre interpetación de los mapas de tiempo, he encontrado en la bítacora http://historiesdeviatger.blogspot.com/ dos vídeos realizados por la UNED, que resutan bastante claros, aunque los medios utilizados son modestos. Estos son los enlaces:

VÍDEO 1

http://historiesdeviatger.blogspot.com/2007/11/los-mapas-del-tiempo.html

VÍDEO 2

http://historiesdeviatger.blogspot.com/2007/12/interpretacin-del-mapa-del-tiempo-y-ii.html

"¿Qué entendemos por mundo musulmán" (interesantes actividades en castellano o catalán)

Amablemente, Núria González, coordinadora del portal PAULA de educación para la paz, (iniciativa conjunta del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Barcelona y la Fundación Solidaritat UB) me ha enviado la siguiente información sobre una nueva unidad didáctica para facilitar el desarrollo cotidiano de la educación para la paz en las aulas. :


"¿Qué entendemos por mundo musulmán" es una propuesta didáctica, dirigida al alumnado de ciclo superior de primaria, orientada a reflexionar sobre los estereotipos y prejuicios hacia la comunidad musulmana para descubrir cómo pueden condicionar nuestras expectativas sobre las personas y nuestra manera de relacionarnos.

Está formada por cuatro actividades ordenadas de manera que permitan comenzar por descubrir como los estereotipos sociales hacia la comunidad musulmana arraigan en la persona, para continuar reflexionando sobre cómo se construyen y cómo nos afectan. La intención final es llegar a crear la necesidad de desaprender los estereotipos, habiendo adquirido pautas de análisis que permitan iniciar este proceso.

Aunque las actividades están pensadas para seguir una secuencia, se presentan de forma que puedan trabajarse independientemente unas de otras y, así, poder adecuarse a las necesidades de los diferentes grupos.

La propuesta y los materiales para el alumnado que la acompañan están disponibles en catalán y
en español
:

En catalán:http://www.observatori.org/paula/esfera/propostes/consulta_proposta.php?esfera=2&lng=cat&id=11

En español:http://www.observatori.org/paula/esfera/propostes/consulta_proposta.php?esfera=2&lng=cas&id=11

viernes, 15 de febrero de 2008

Badalona (vídeos Edu3.cat)

Badalona (el Barcelonès)
Vídeo

Ciències socials Educació física Tecnologia Badalona (el Barcelonès)

  • Data 2004
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Tecnologia, Educació física, Ciències socials

Badalona ja va estar poblada pels romans, que la van anomenar Baetulo. "Viure Catalunya" recorre aquesta ciutat del Barcelonès. Badalona és la tercera ciutat més poblada de Catalunya i, tot i la proximitat a la ciutat de Barcelona, ha aconseguit mantenir la seva personalitat. El presentador del...

Barcelona: 1888, 1929, 1992

Barcelona: 1888, 1929, 1992
Vídeo

Ciències socials Educació artística Barcelona: 1888, 1929, 1992

  • Data 2005
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Secundària Obligatòria Batxillerat
  • Àrea Història, Ciències socials, Geografia, Història de l'art





La història recent de la ciutat de Barcelona ha estat marcada per tres esdeveniments importants: l'Exposició Universal del 1888, l'Exposició Internacional del 1929 i els Jocs Olímpics del 1992. "Memòria de Catalunya" en fa un repàs.

L'Exposició Universal del 1888 la va inaugurar la reina regent Maria Cristina i va comportar important canvis urbanístics. Es van superar les desfetes del barri de la Ribera i es va integrar la Ciutadella a la ciutat. Es van aixecar edificis com ara l'Hivernacle, de Josep Amargós, o el Castell dels Tres Dragons, de Domènech i Montaner, convertit en Museu de Zoologia. El monument al famós alcalde Rius i Taulet, fervent impulsor de la trobada, o l'Arc de Triomf, de Josep Vilaseca, recorden aquella iniciativa, que va esdevenir un bon aparador de Barcelona i Catalunya.

L'any 1929, el rei Alfons XIII va inaugurar l'Exposició Internacional, que també va esdevenir un potent aparador de la ciutat i va servir d'estímul per a la seva transformació. En aquesta ocasió es va urbanitzar la muntanya de Montjuïc, amb el Palau Nacional, els palaus de les Arts Gràfiques i de l'Agricultura, les fonts monumentals, de Carles Buïgas, el Poble Espanyol i els jardins integrats en la renovació urbanística. Els països visitants van deixar exponents tant significatius com el pavelló alemany, de Mies van der Rohe.

L'any 1986, Barcelona va ser designada seu dels Jocs Olímpics d'estiu del 1992. Aquest va ser un altre motiu de transformació interna, com també un esdeveniment que va servir d'aparador de la ciutat. Un cop més, es va transformar la muntanya de Montjuïc, amb obres com el Palau Sant Jordi, d'Arata Isozaki. També es van transformar la façana marítima i barris com el Poblenou o Horta, i es va millorar la xarxa viària amb la construcció de les rondes.