"Quiero hablar de un viaje que he estado haciendo, un viaje más allá de todas las fronteras conocidas..." James Cowan: "El sueño del cartógrafo", Península, 1997.

martes, 11 de septiembre de 2007

El sistema solar

WEBQUEST:

http://weib.caib.es/recursos/sistema_solar_webquest/sistemasolar.htm

LECTURES:

http://www.xtec.es/~rmolins1/solar/cat/sistema.htm (bones imatges i text sintètic)
http://www.astromia.com/astronomia/index.htm

PERSONATGES:

http://www.astromia.com/biografias/index.htm

ACTIVITATS

Font: SANTILLANA http://www.indexnet.santillana.es/secundaria/recursos/PAyPC/GeoHistoria/socials_1r_eso.doc

1. Dir què és i on està situada la Terra.
2. Explicar quina forma té el nostre planeta.
3. Explicar per què la Terra és l’únic planeta conegut del sistema solar on hi ha vida.
4. Explicar què és un hemisferi.
5. Indicar quins són els dos moviments més importants de la Terra i explicar quines en són les conseqüències principals.
6. Dir si els dies i les nits se succeirien si la Terra no girés sobre si mateixa.
7. Observar una il·lustració sobre el moviment de translació:
8. Explicar les paraules equinocci i solstici.
9. Descriure la successió de les estacions a cada hemisferi.
10. Escriure les paraules següents, en ordre creixent segons el nombre d’astres que compon cada conjunt: galàxia, univers, estrella.
11. Completar un quadre amb tres astres (planeta, satèl·lit i cometa) dient si són lluminosos o no i al voltant de quin altre astre giren.
12. Respondre les preguntes:
• Què és el sistema solar? On està situat?
• Quins planetes el componen? Enumerar-los segons la proximitat al Sol.
• Quin és el planeta més gran? I el més petit?
• Quina posició ocupa la Terra segons la mida? I segons la distància al Sol?
• Quin és el satèl·lit de la Terra?
13. Explicar les diferències entre una esfera i un geoide. Indicar per què la Terra té forma de geoide.
14. Copiar les oracions i dir si són certes (C) o falses (F). Convertir les falses en certes:
• La Terra és l’únic planeta del sistema solar on se sap que hi ha vida.
• El nostre planeta és el més proper al Sol.
• La temperatura a la superfície terrestre és molt elevada.
• L’abundància d’oxigen a l’atmosfera afavoreix que hi hagi vida a la Terra.
• L’atmosfera regula la temperatura de la superfície terrestre.
15. Completar i formar tres afirmacions certes:
• Hi ha anys bixestos perquè…
• L’origen de les estacions és…
• Cada 24 hores s’alternen el dia i la nit a causa…
16. Imaginar-se que són astronautes i que arriben a un planeta amb les condicions següents:
a) Una mida i una forma semblants a les de la Terra.
b) Gira al voltant d’una estrella de la mateixa mida que el Sol.
c) És a 300 milions de quilòmetres del seu Sol.
d) Pràcticament no hi ha atmosfera.
17. Respondre les preguntes:
• Com serà la temperatura al planeta?
• Hi haurà aigua líquida?
• Com serà la seva atmosfera? Quines conseqüències té això?
• Serà possible que hi hagi vida semblant a la que hi ha a la Terra? Per què?
18. Observar quatre imatges i anotar el nom de l’estació que correspon a cada una en cada hemisferi.
19. Completar un quadre dels moviments de la Terra: moviment, durada i conseqüències de cadascun.

ACTIVITAT SOBRE COSSOS CELESTES NO VISIBLES
http://www.indexnet.santillana.es/rcs2/actualidad/05/agujerosnegros.html

GLOSARI
http://www.astromia.com/glosario/glosario_a.htm