El petroli i l'asfalt
L'asfalt, un derivat del petroli, es fa servir per fer carreteres i per a la impermeabilització. L'espai "Energi K" explica com s'obté i quines aplicacions té.Els carrers i les carreteres es van començar a asfaltar per evitar la polseguera, els sots i les pedres. Però, abans donar-li aquesta utilitat, l'asfalt ja es feia servir per a moltes altres coses. Es pot obtenir després de sotmetre el petroli a una sèrie de processos químics.
El petroli és un líquid oliós que es va formar a l'interior de la Terra fa milions d'anys a partir de la descomposició d'organismes marins. Un cop extret es porta a les refineries, on se'n separen els components químics. És així com s'obtenen productes com el gas propà, el butà, la benzina, el querosè o l'asfalt. Tot i això, l'asfalt també es pot trobar en jaciments naturals.
L'asfalt és una substància viscosa, enganxosa i, habitualment, negra. Amb la calor es torna líquid i quan es refreda se solidifica. Per això és molt pràctic per fer carreteres. També es fa servir per a la impermeabilització, ja que no deixa passar l'aigua.
L'era de l'hidrocarbur
El programa "Quèquicom" examina detingudament el canvi climàtic, els seus desencadenants i algunes de les solucions per esmorteir-lo, especialment en el camp energètic.
La crema de derivats del petroli és la causa principal d'emissions de CO2, el gas que més influeix en l'escalfament global.
Però no tan sols hi ha raons ecològiques per estalviar petroli. El catedràtic de Recursos Energètics de la Universitat de Barcelona, Mariano Marzo, adverteix que a l'horitzó hi ha una greu crisi energètica, perquè els hidrocarburs s'acaben.
L'era de l'hidrocarbur finalitzarà de la mateixa manera que es van acabar les anomenades edats del ferro o del bronze. Paradoxalment, l'home afronta la recta final d'aquesta era conduint cotxes tot terreny de gran consum per anar per ciutat.
Un dels reporters del programa, Miquel Piris, intenta desfer-se de tot el petroli que l'envolta a casa, però no ho aconsegueix. Hi ha tants objectes que estan fets amb aquest material que és molt difícil identificar-los tots, tret que siguis un químic expert, com Claudi Mans.
Tot i la seva presència abassegadora a la vida quotidiana, el principal ús que li donem al petroli és el de combustible per al transport. Un dels vehicles que més consumeixen del mercat és el Hummer. Aquest 4x4 de luxe el condueixen personatges com l'estrella del Barça Samuel Eto'o i és el paradigma de la moda d'anar per ciutat en vehicles pesants pensats per circular per la muntanya. Un signe dels temps contradictori que enerva moltíssim Mariano Marzo, catedràtic de Recursos Energètics de la UB, ja que ell i altres experts situen molt pròxima la crisi d'un sistema mundial basat principalment en combustibles fòssils: l'era de l'hidrocarbur té els dies comptats.
L'augment de la demanda de petroli a escala mundial fa que les grans companyies busquin nous jaciments arreu, fins i tot a Catalunya. Jaume Vergés és geòleg del CSIC i va participar en les prospeccions que va fer la Union Texas durant els anys 80 per trobar petroli a Catalunya. Amb ell, el programa visita una mina de petroli a Riutort, al Berguedà.
No hay comentarios:
Publicar un comentario